Jednostka Ratowniczo Gaśnicza w Zabrzu

Na wyposażeniu JRG Zabrze znajdziemy 4 pojazdy gaśnicze, 2 średnie oraz 2 ciężkie, dodatkowo znajduje się tam jeden pojazd typu drabina oraz pojazd operacyjny. W garażu znajdują się również 3 specjalistyczne przyczepki. Numery operacyjne JRG to 671[S]. W 2019 roku strażacy z JRG Zabrze wyjeżdżali do zdarzeń 2539 razy. W 2020 roku już tylko 2170 razy.


Pierwszo-wyjazdowym pojazdem jest GBAPr 671[S]22 pojazd średni, gaśniczo-proszkowy marki Renault Range D14 zabudowany przez firmę Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych WISS. Pojazd posiada na sobie 2 tony wody, 200 litrów piany oraz 750 kg proszku gaśniczego, jego autopompa osiąga do 1600 l/min. Wóz wyposażony jest w napęd 4×4 a jego załoga liczy 6 osób w systemie 1+1+4. Jest to 1 z 2 zakupionych w przetargu, drugi trafił do Komendy w Jaworznie.


Następnym pojazdem gaśniczym jest GBA 671[S]21 kolejny pojazd średni, tym razem tylko gaśniczy, również marki Renault Midlum 300.14 tym razem starszej generacji, zabudowany przez firmę Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych WISS. Pojazd posiada na sobie 2,5 tony wody oraz 400 litrów środka pianotwórczego, jego autopompa osiąga obroty do 2400 l/min. Wóz wyposażony jest w napęd 4×4 a jego załoga liczy 6 osób w systemie 1+1+4. Pojazd zakupiony został w 2014 roku we współpracy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przekazany na początku 2015. Jest to 1 z 4 zakupionych w przetargu, pozostałe trafiły do Komend w Pszczynie oraz Cieszynie.


Pierwszy ciężki samochód w garażu to GCBA 671[S]25 Scania P400 zabudowany przez firmę Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych WISS w 2012 roku. Pojazd posiada na sobie 5 ton wody oraz 500 litrów środka pianotwórczego, jego autopompa osiąga obroty do 3200 l/min. Wóz wyposażony jest w napęd 4×4 a jego załoga liczy 6 osób w systemie 1+1+4. Pojazd zakupiony został w 2012 roku we współpracy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przekazany na początku 2013. Jest to 1 z 3 zakupionych w przetargu, pozostałe trafiły do Komend w Jastrzębiu Zdrój i Gliwicach.


Drugi ciężki samochód w garażu to GCBA 671[S]27 Renault Kerax 420dCi zabudowany przez firmę Wawrzaszek Inżynieria Samochodów Specjalnych WISS. Pojazd posiada na sobie 10 ton wody oraz 4 tony środka pianotwórczego, jego autopompa osiąga obroty do 5000 l/min. Wóz wyposażony jest w napęd 8×4 a jego załoga liczy 3 osoby w systemie 1+1+1.


Pierwszy pojazd specjalny to SCD-42 671[S]51 Drabina Iveco EuroFire zabudowana przez Magirusa. Pojazd posiada na sobie podręczny sprzęt gaśniczy, drabina osiąga długość maksymalną 42 metrów, jej załoga liczy 3 osoby w systemie 1+1+1. Jest to 1 z wielu zakupionych w przetargu, pozostałe trafiły m.in do Komend w Warszawie oraz Częstochowie.


Drugim pojazdem specjalnym jest SLRr 671[S]90 Mitsubishi L200, pojazd osobowy najczęściej używany przez Dowódce JRG lub Dowódcę Zmiany. Pojazd został pozyskany w 2010 roku.


Na wyposażeniu JRG Zabrze znajduje się również Przyczepa pompowa o wysokiej wydajności 671-P06 – AP 4800/8 Ziegler.


Dowódca JRG:  st. kpt. inż. Wójcik Paweł
tel.: (32) 376-09-98
email: jrg@psp.zabrze.pl

Z-ca Dowódcy JRG:  kpt. inż. Maciej Matuszewski
tel.: (32) 376-09-98
email: jrg@psp.zabrze.pl

bezpośredni przełożony:  Zastępca Komendanta Miejskiego PSP w Zabrzu